זכויות וחובות

אנשים סימנו כי המידע עזר להם

מאת: אתר מתגייסים


במציאות בה הגיוס נתפס כמובן מאליו, נדמה כי שכחנו את עקרונותיו המרכזיים של חוק שירות הביטחון: על מי חלה חובת הגיוס? מהו אורך השירות, נכון להיום? ומהי הענישה במקרה של הפרת החוק?

על כל מחזיק או מחזיקה בתעודת זהות כחולה חלה חובת התייצבות לרישומים, לבדיקות ולגיוס עצמו, בהתאם לרשום בחוק. אוכלוסיית המלש"בים (מועמד לשירות ביטחון) כוללת גברים בין הגילאים 18 עד 29 ונשים לא נשואות בין הגילאים 18 עד 26, שנמצאו כשירים רפואית. למרות הטווח הרחב, רוב המתגייסים הם בגילאי 18-19. לצו הראשון תוכלו להתחיל לחכות מגיל 16 וחצי.

אורך השירות

 כיום אורך שירות החובה לגברים עומד על 32 חודשים לעומת זה של הנשים, שאורכו 24 חודשים. תפקידים מסוימים מחייבים את המשרתים בהם לשירות נוסף כאשר אופיו ואורכו תלויים בתפקיד. לחיילים בעלי תנאי שירות מותאמים, כמו מתנדבים, חיילים בודדים, יוצאי צבא זר, עולים חדשים ואחרים- משך השירות מותאם גם הוא ולרוב מקוצר משמעותית.
שימו לב: אורך השירות משתנה בהתאם לשיבוץ ומדיניות הגיוס.

גיל הגיוס

מועמד שברצונו להתגייס לפני הגיעו לגיל 18 יוכל לעשות זאת רק לאחר הגיעו לגיל 17.5 ורק באישור הוריו או האפוטרופוס הממונה עליו. חשוב לדעת כי חישוב גילאי המועמדים, בהתאם למסורת הסמלית בה משתמשת המדינה באופן רשמי, נעשה על-פי לוח השנה העברי.

מלש"ב שנקבע לו זימון יקבל מכתב אישי בדואר המפרט על תאריך ההתייצבות, על מיקום ההתייצבות ועל מטרתו. שימו לב, חובת ההתייצבות חלה גם אם לא התקבל מכתב או הודעה רשמית והדבר לא הובא לידיעתו של המועמד, לכן כדאי מפעם לפעם להתעדכן אודות תאריכי הזימונים באתר שלנו על מנת לא לפספס אותם ללא סיבה מוצדקת.

זכאות לפטור משירות חובה

קריטריונים שונים הקבועים בחוק שירות הביטחון מקנים פטור משירות החובה ומקבלי הפטור רשאים להגיש בקשה להתנדבות. החוק פוטר בעיקר נשים נשואות, הרות ואמהות, בנות המצהירות על עצמן כבעלות אורח חיים דתי, מי שאינו נמצא בטווח גיל הגיוס ותלמידי ישיבות המצהירים על הקדשת חייהם ללימודי תורה. בנוסף, פוטר החוק את כלל ערביי ישראל ובני מיעוטים שונים פרט לגברים דרוזים וצ'רקסיים.

מקרים נוספים שאינם מעוגנים בחוק ופוטרים משירות הם מקרים רפואיים או נפשיים אישיים. מלש"ב יכול להימצא לא כשיר על ידי ועדה רפואית צבאית ובמקרה כזה יקבל פרופיל 21 - נמוך מהנדרש לגיוס - ויוכל להגיש בקשת התנדבות.

ענישה

החוק קובע כי אי ציות לחובת ההתייצבות והגיוס מהווה עבירה פלילית, זאת כל עוד הדבר נעשה מסיבות שאינן מוצדקות וללא אישור המערכת. במקרה כזה יוביל המעשה לענישה. חוסר התייצבות גורף, ללא אישור, החל מהצו ראשון - עלול להוביל למעצר. המאסר בכלא הצבאי יכול לנוע בין ימים ספורים ועד שנתיים, בהתאם להחלטת הסגל הצבאי וחומרת המעשה.

  • {{item.value}}
    {{item.count}}

{{counter}} אנשים סימנו כי המידע עזר להם

בסיס סגור ואישור עבודה: שאלות ותשובות על תנאי שירות
מה ההבדל בין ריתוק ומחבוש? כל מה שצריך לדעת על המשפט הצבאי