קצונה

אנשים סימנו כי המידע עזר להם

מאת: אתר מתגייסים


תגיות

מאז קום המדינה מובילים קציני צה"ל את חייליהם במשימות ההגנה השונות על מדינת ישראל. הם מנהיגים, מפקדים ומחנכים ובכך משפיעים על האזרחים במדינה ועל כלל החברה. החינוך לאהבת המולדת, למנהיגות, ליוזמה ולגילוי אחריות הוא מרכיב חיוני בחוסנה של ישראל. זוהי מורשתם של קציני צה"ל - ונכון לחנכם לאור ערכים אלה

בה"ד 1 הוא בית הספר לקצינים שמכשיר את דור המפקדים העתידי של צה"ל בכלל החילות - הקרביים, תומכי הלחימה והעורפיים. במישור הרוחות, סמוך למצפה רמון שבנגב, מתחנכים קציני צה"ל ומשם הם יוצאים לעשייה רצופה בהגנת המדינה.

קצת היסטוריה על קורס הקצונה בצה"ל:

בית הספר לקצינים עבר גלגולים רבים עד שהגיע למשכנו הנוכחי במצפה רמון. קורס המ"מים הראשון היה של ארגון ההגנה ונערך בשנת 1921. הקשר הנוכחי בין צה"ל לבין ארגון ההגנה בא לידי ביטוי בסיכת המ"מ אותה עונד כל קצין בצה"ל - אותה סיכה שקיבל כל בוגר של קורס המ"מ המיתולוגי.

לאחר הקמת צה"ל נדד בית הספר לקצינים בין כמה מקומות - פרדס חנה, מחנה סירקין ליד פתח תקווה, ובמאי 1968 נחנך מבנה הבטון במצפה רמון. המעבר דרומה, למצפה רמון, נבע מההכרה בחשיבותו של הנגב מבחינה ביטחונית ואסטרטגית והצורך ליישב ולפתח אותו לפי חזונו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון.

מה צריך כדי להיות קצין?

על מנת להיות קצינים תצטרכו לעמוד ברף של נתוני הקב"א והדפ"ר המתאימים לקצונה לאחר הצו הראשון שלכם. עליכם להיות בעלי דפ"ר 50, קב"א 52 ודירוג 1-2 בהתאמה לקצונה לפחות. בנוסף, תידרשו לעבור בהצלחה את מבדקי הקצונה השונים ולסיים בהצלחה את קורס הקצינים בבה"ד 1 ואת ההשלמה החילית.

אם אין לכם את הנתונים הנ"ל וברצונכם לצאת לקורס הקצינים, תוכלו לבקש ממפקדיכם הישירים לנסות לצאת על תקן 'חריג'. המשך הטיפול בתהליך יהיה מולם.

הסוגים השונים של מגמות הקצונה:

תפקיד הקצונה בצה"ל קיים בכל היחידות השונות: קרביות, תומכות לחימה ועורפיות. בהתאם, קורס הקצינים מחולק לשלוש מגמות עיקריות:

  • מגמת להב: מכונה גם קורס קציני יבשה, ובמסגרתה מוכשרים קצינים למערך הלוחם. המגמה מורכבת מ-2 גדודים: "דקל" ו"הדס". בתום ההכשרה עוברים הצוערים השלמה החיילית בהתאם לחיל אליו הם שייכים.
  • מגמת מעוז: הכשרת קצינים למערך תומך-הלחימה — קציני-מטה בגדודים ובחטיבות. המגמה היא מעורבת (גברים ונשים), ומורכבת מגדוד "חרוב".
  • מגמת נחשון: הכשרת קציני מטה או קצינים עוזרים במערך תומך-הלחימה. המגמה היא מעורבת, ומורכבת מ-2 גדודים: "ארז" ו"ברוש".

מה מחכה לי בקורס הקצינים?

שלב ראשון – שבוע רף

עם הגעתכם לבה"ד 1 שבמצפה רמון, תעברו שלושה שבועות של הכנה ומבדקים. בשלב זה יתקיימו סדנאות העוסקות בתכנים שונים, והוא מתבצע ללא הכוונה ועם "דיסטנס" מול המפקדים, שצופים ובוחנים את יחסי האנוש שלכם, השתלבותכם החברתית, יכולתכם להנהיג ועוד. 

בנוסף, תקבלו משימות המדמות מצבים שונים ובוחנות את שיקולי הדעת וההחלטות הפיקודיות שלכם בזמן אמת.

בסוף שבוע זה מתכנסות ועדות בהן מחליטים מי ממשיך הלאה לתחילת קורס הקצינים.  

שלב שני - הקורס

קורס הקצינים נמשך שלושה חודשים ובמהלכו תלמדו את "תורת הקצין". במסגרת הקורס תעברו שיעורי פיקוד, מנהיגות, חידוד נהלים וכתיבת פקודות וחומרים צבאיים מקצועיים. תבצעו ניווטים ותלמדו להתמצא במרחב, תכירו נושאים רבים כגון- אופטיקה, עזרה ראשונה, מערכות קשר, חבלה והתגוננות מאיומי אב"כ. בנוסף, תתנסו בקליעה, כושר קרבי, למידת מערכות נשק ואמצעי לחימה שונים ומגוונים.

עם הגעתכם לבה"ד 1 שבמצפה רמון, תעברו שלושה שבועות של הכנה ומבדקים. בשלב זה יתקיימו סדנאות העוסקות בתכנים שונים, והוא מתבצע ללא הכוונה ועם "דיסטנס" מול המפקדים, שצופים ובוחנים את יחסי האנוש שלכם, השתלבותכם החברתית, יכולתכם להנהיג ועוד. 

הפרקים בקורס הקצינים מתפרסים על פני עשרה שבועות, כאשר בכל פרק זמן תתנסו ותלמדו לעומק נושא עיקרי אחר שיכין אתכם להיות קצינים בצה"ל:

פרקי יסודות – שבועות 1-4

ארבעת השבועות הראשונים מוקדשים ללמידת פרקי היסודות. במהלך שבועות אלו תלמדו לעומק את תורות הפיקוד, הלחימה והשליטה, תעברו ימי מנהיגות מרוכזים ובנוסף לכך מטווחים בנשק.

ניווטים – שבוע 5-6  

 בשבוע זה תלמדו להתנייד בשטח ותעמיקו בתחום הניווטים וההתמצאות, תבצעו מגוון תרגילים מאתגרים עם מפות וסימול אבנים. בנוסף, תעברו שבוע שטח בו למעשה תיישמו בפועל את מה שלמדתם עד כה בכיתות הלימוד. מדובר בשבוע חווייתי ומאתגר במיוחד, שנועד להכין אתכם לפיקוד בתנאים לא פשוטים.

סדרת חינוך - שבוע 7

בשבוע זה תעברו סדרת חינוך בעיר ירושלים, תלונו שם ותעברו הרצאות וסיורים בנושאי חינוך, יהדות וישראליות. במהלך השבוע תכירו את שורשי היהדות לעומק, באמצעות טיולים במקומות היסטוריים בעלי ערך רב, וכן תכירו את החברה הישראלית על כל גווניה.

מבחנים וועדות - שבוע 8

בשבוע זה תצטרכו לצלוח את מבחן הבר-אור, מבחן המורכב מריצת 2,000 מטר לבנים וריצת 1,000 מטר לבנות. בנוסף, בשבוע זה תידרשו למלא שאלונים סוציומטריים על חברי הצוות שלכם, ובהמשך תעברו את הועדה המסכמת שתקבע את שיבוצכם הסופי.

מתכוננים לטקס הסיום - שבוע 9

זהו למעשה השבוע לפני האחרון, ולכן תתחילו להרגיש את הסוף. השבוע הזה יוקדש בעיקר לתס"חים - תרגילי סדר צעידה והכנה לטקס הסיום. בנוסף, בשבוע זה תעבירו אתם תכנים חינוכיים לחברי הקורס - כהכנה ותרגול נוסף של תפקיד המפקד.  

טקס קבלת הדרגות - שבוע 10 ואחרון

בשבוע זה תמשיכו בתרגילי התסח"ים וההכנות המרובות לטקס הסיום. במקביל תעברו שיעורים על דילמות נפוצות של קצינים ומפקדים בצבא. זהו שיעור חיוני מכיוון שבשירותכם תיאלצו להתמודד עם לא מעט בעיות יום יומיות שלכם ושל החיילים עליהם תפקדו בהמשך. בסופו של שבוע זה יתקיים טקס הסיום המרגש, בו תקבלו את סיכת המ"מ שעבורה עבדתם כל כך קשה.

שלב שלישי - ההשלמה החיילית:

בסיום קורס הקצינים תחלו את ההשלמה החילית שלכם. השלמה זו נועדה להכשיר קצינים בעלי יכולות מקצועיות, מעשיות וייעודיות לחיל אליו תשויכו. כל חיל בונה לעצמו את ההשלמה החילית וקובע את התכנים הנוספים אותם ילמדו קציניו לעתיד. אורך ההשלמה משתנה בהתאם לחיל ולרמת הפעילות, כאשר בסיום ההשלמה תקבלו את דרגות הסג"ם ותתחילו את שירות הקבע שלכם כקצינים בצה"ל.

  • {{item.value}}
    {{item.count}}

{{counter}} אנשים סימנו כי המידע עזר להם

מה מחכה לי במסלול ההכשרה כפרמדיק?
פרויקט "אמץ לוחם"