הצו הראשון

רפואה

אנשים סימנו כי המידע עזר להם

מאת: אתר מתגייסים


הפרופיל הרפואי הוא סימול מספרי המייצג את כשירותו הרפואית של כל מועמד לשירות ביטחון. מדובר באחד מהנתונים האישיים החשובים ביותר בצה"ל, שמותאם בנפרד עבור כל חייל עוד במהלך הצו הראשון, ויש לו השפעה על סוג השירות הצבאי ואופיו.

לא כל מגבלה רפואית תגרור בהכרח הורדה של הפרופיל. מספר מגבלות קלות ייחשבו כסעיף ליקוי, ואילו מגבלות אחרות יכולות להעניק לכם הקלה כלשהי המכונה לעיתים קרובות בסלנג הצה"לי "פטור" – אישור זמני או קבוע, המאפשר לכם להמשיך בתפקוד התקין בשירות הצבאי מבלי לפגוע בבריאותכם.

הפרופילים

הפרופיל הרפואי מסומן על ידי מספרים בטווח של 21 ועד 97. מדובר במספרים שנקבעו באופן רנדומלי בלבד במשך השנים ע"י חיל הרפואה, ומלבד הגדרת מצבו הרפואי של חייל - אין להם כל משמעות מסוימת.

סולם הפרופילים בנוי כך שהפרופיל הגבוה ביותר הינו התקין ביותר ועם חומרת הבעיה המספר יורד:

  • פרופיל 97:כשיר לשרת ביחידות שדה שונות בכל חילות הלוחמים והיחידות המובחרות. במקרים של בעיות רפואיות קלות, ילווה הפרופיל בסעיפי ליקוי שאינם מורידים את הפרופיל אך פוסלים כמה תפקידים בהתאם לסוג הסעיף וחומרתו.
  • פרופיל 82:כשיר לשרת ביחידות השדה השונות ובחיל הרגלים בהתאם לסעיף הליקוי.
  • פרופיל 72:כשיר לשירות קרבי בכל היחידות הלוחמות מלבד ביחידות החי"ר והסיירות בהתאם לסעיף הליקוי וחומרתו.
  • פרופיל 64: כשיר לשירות במערכים תומכי לחימה – כשיר לשרת במספר תפקידי לחימה כמו מאבחן ביטחוני מבצעי בגדודי המעברים ומפקד כיתה (מ"כ) בהתאם לסעיפי הליקוי וחומרתם.
  • פרופיל 45:פרופיל רפואי נמוך אשר מאפשר להשתבץ בגדודים לא כלוחם ולא בתפקידי אחזקה בהתאם לסעיפי הליקוי וחומרתם.
  • פרופיל 25: פרופיל הניתן למתנדבים לשירות הביטחון שהחליטו להתגייס לאחר שנמצאו בלתי כשירים לשירות.
  • פרופיל 24: בלתי כשיר לשירות הצבאי באופן זמני – למשל בעקבות ניתוח או פציעה – הפרופיל יתעדכן מחדש לאחר סיום תהליך רפואי או ערעור על המצב הרפואי לאחר תקופת זמן מסוימת שתקבע ע"י הרופא בלשכת הגיוס.
  • פרופיל 21: בלתי כשיר לחלוטין לשירות מסיבות רפואיות או נפשיות. קיימת אפשרות להגשת בקשה להתנדבות והעלאה לפרופיל 25.

ועדות רפואיות

לפני הכניסה לוועדה הרפואי תעברו בדיקות משקל, גובה, לחץ דם, דופק, חדות ראייה, עיוורון צבעים, ובמידת הצורך, גם בדיקת שתן נוספת. בהמשך תתבקשו למסור פרטים על מחלות ובעיות רפואיות מהן סבלתם בעבר או בהווה ומחלות בקרב בני המשפחה הקרובים.

במהלך הוועדה תעברו בדיקה גופנית מלאה על ידי הרופא, ובמידת הצורך תקבלו הפניה לבדיקת דם. בהתאם לממצאי הוועדה ועל-פי שיקולו האישי של הרופא, תקבלו הפניה לבדיקות נוספות אצל רופאים מומחים. 

על המועמדים להעביר את חוות הדעת של הרופא המומחה. לאחר מכן ייקבע לכם זימון לוועדה לסיכום הממצאים וקביעת הפרופיל הרפואי החדש, במידה והשתנה.

במקרים בהם הבעיה הרפואית הרלוונטית הינה פסיכיאטרית, עליכם להגיע ללשכת הגיוס בצירוף כל המסמכים הרפואיים מהרופא המטפל וחוות דעת החתומה על ידיו. חלק מהמלש"בים יקבלו זימון אל קצין בריאות הנפש (קב"ן), במידה ויש תיעוד על טיפול תרופתי או מחלה פסיכיאטרית מאובחנת הם מופנים לפסיכיאטר. 

 

הגשת ערעור ועדכון המערכת הצבאית

מלש"ב רשאי לערער על הפרופיל האישי שנקבע לו משלושה טעמים עיקריים:

  1. המלש"ב סבור כי הפרופיל שניתן לו אינו תואם את כשירותו.
  2. נקבע כי המועמד אינו כשיר לשירות צבאי או אינו כשיר לשירות ביטחוני כלל, ולדעת המועמד הוא דווקא כשיר.
  3. חל שינוי כלשהו במצבו הבריאותי של המועמד ועליו לעדכן את המערכת הצבאית.

על המועמד לפנות למרכז השירות של יחידת מיטב תוך חודש מרגע קביעת הפרופיל בצו הראשון או מיד עם שינוי כלשהו במצב הבריאותי. עיון בערעור על הפרופיל הרפואי ייעשה רק בתנאי שהפנייה תגיע בצירוף מסמכים רפואיים עדכניים ורלוונטיים החתומים על ידי רופא מוסמך. בנוסף, בקשת הערעור תכלול פירוט של הסיבות מדוע המועמד כשיר או בלתי כשיר לשירות.

את הפניות ניתן להעלות באזור האישי באתר או לחלופין לשלוח אל כתובת המייל של יחידת מיטב, משם יעברו אל המדור הרפואי לעיון ולקבלת החלטה בנושא. לאחר שליחת הפנייה, יישלח מסרון על קבלתה ובסיום הטיפול בה, תתקבל תשובה. אם פנייתכם אושרה, תזומנו לוועדה רפואית או לקצין בריאות נפש (קב"ן) בלשכת הגיוס.

BMI 

לתפקידי לחימה בחטיבות חי"ר נדרש BMI בתחום של 17-32 (לסיירות נדרש 18-32).

לתפקידי אג"ם, תומכי לחימה, נדרש BMI של 17-35.

לתפקידים עורפיים אין הגבלת BMI.

*ישנם מצבים המקנים פרופיל פוסל שירות בשל BMI.

*לא יתקבלו בקשות לאישורים חריגים בשל BMI.

חריגי פרופיל חי"ר

באפשרותו של כל מלש"ב שהפרופיל הרפואי שלו אינו מאפשר לו להתגייס לחיל הרגלים (חי"ר) ורוצה בכך, להגיש בקשה להכרה כחריג. יש לשלוח את הבקשה בצירוף המלצה של רופא מומחה המנמקת מדוע תוכלו לשרת בתפקיד קרבי על אף הליקוי הרפואי הקיים. 

את המסמכים יש לשלוח למייל של יחידת מיטב. יש לזכור שהשיקול לאישור או פסילת מעמד "חריג חי"ר" ייעשה בידי הצוות הרפואי הצבאי והמסמכים הרפואיים מהרופא המטפל הינם בגדר המלצה וחוות דעת בלבד.

 

  • {{item.value}}
    {{item.count}}

{{counter}} אנשים סימנו כי המידע עזר להם

הצו הראשון מתחיל כבר מהבית
רגע, מה זה צו בצוותא?