תכנית תתקדמו

גיוס אוטיסטים

על הספקטרום

צו ראשון

שירות ייחודי

אנשים סימנו כי המידע עזר להם

מאת: ליהיא שדה

מערכת אתר מתגייסים


מסלול "תתקדמו" מיועד לשילוב מלש"בים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה בצה"ל, המסלול מאפשר לנערים ונערות על הרצף האוטיסטי להשתלב ביחידות השונות בצה"ל בדרך תומכת, אישית ומקצועית, אשר תכין אותם לחיים העצמאיים עד כמה שניתן. השלב הראשון בהליך הגיוס בצה"ל הידוע לכולנו- הצו הראשון. הוא קובע את הנתונים האישיים, פותח אפשרויות למגוון רחב של תפקידים ומהווה כמפגש הראשוני שלכם עם הצבא. אל תדאגו! הצו הראשון מהווה מרכיב אחד מסך השיקולים לקביעת השיבוץ שלכם, כאשר מירב ההשפעה תמדד במהלך הליך המיון אשר מתחיל ארבעה חודשים לפני הגיוס. בואו לגלות כיצד תתחילו את תהליך הגיוס ומה תעברו בצו הראשון >>>

החוקים משתנים

היום במסלול "תתקדמו", מלש"ב שנמצא כשיר ומתאים לגיוס מקבל פרופיל 45 או 64 ויכול להתגייס דרך המסלול לצבא. 
התאמתו של המלש"ב למסלול הגיוס תבחן לכל אחד אשר מעוניין להתגייס ובעל אבחנת אוטיזם בתפקוד גבוה. 

מה המסמכים הנדרשים לקראת הצו הראשון?

טרם זימונכם לצו הראשון עליכם להעביר דרך אתר מתגייסים את המסמכים הבאים: 

1. חוות דעת מבית הספר
2. חוות דעת מגורם מטפל 
3. חוות דעת מפסיכיאטר/נוירולוג
4. מכתב אישי המתאר רמת רצונכם לשירות צבאי. 

לאחר העברת המסמכים מדור בריאות הנפש בלשכת הגיוס יקבע אחת משלושת האופציות הבאות: 

1. זימון לצו ראשון ולאחריו זימון לפסיכיאטר
2. זימון לפסיכיאטר ולאחריו במידה והמלש"ב יקבע ככשיר לגיוס- זימון לצו ראשון מותאם. 
3. פטור משירות צבאי על בסיס המסמכים.

שימו לב- מלש"ב אשר לא ישתף פעולה בהעברת המסמכים- יקבל פטור אוטומטי. 

מה עליי להכין לקראת הצו הראשון?

1.שאלון רפואי: ישנה אפשרות להיכנס לאזור האישי באתר מתגייסים, למלא את השאלון הרפואי החתום בידי רופא משפחה ולהעלות אותו לאתר. מומלץ בנוסף להביא את השאלון עמכם לצו הראשון.
השאלון מחולק לשני חלקים:
חלק א' - שאלון דיגיטלי שנמצא באתר, אותו אתם ממלאים בעצמכם ובעזרת ההורים.
חלק ב' - חוות דעת שרופא משפחה ימלא עליכם, ומעלים לאתר מתגייסים.

שימו לב: מומלץ לבצע בדיקת שתן ובדיקת ראייה לפני הצו הראשון ולהעלות את התוצאות לאתר מתגייסים על מנת לחסוך זמן ביום עצמו. במידה שיש בעיות רפואיות, יש לצרף לשאלון את המסמכים הרלוונטים לשאלון.
בשאלון קיימת התייחסות לשאלה האם המועמד עבר או עובר טיפול נפשי, והאם הוא חווה קשיים מתחום בריאות הנפש. בפרט, מופיעות בשאלון שאלות ספציפיות גם בתחום בריאות הנפש. לכתבה המלאה על השאלון הרפואי

2.שאלון אימות נתונים: ישנה אפשרות למלא את שאלון אימות הנתונים לפני הצו הראשון שנמצא באזור האישי שלכם באתר מתגייסים.
במידה ויותר נוח לכם, תוכלו לבצע אימות נתונים פרונטלי בלשכת הגיוס.
השאלון כולל חמישה חלקים עיקריים: פרטים אישיים, משפחה, לימודים, אמצעי תקשורת ושאלון פיזיולוגי. בשאלון תידרשו לאשר חלק מהנתונים ואף למלא מידע בעצמכם. לכתבה המלאה על שאלון אימות הנתונים

3. יש להביא אתכם לצו הראשון תעודה מזהה- תעודת זהות/רישיון נהיגה/דרכון. על התעודה מזהה להיות בתוקף.

 

מה אעבור בצו הראשון המותאם?

במהלך היום, תעברו בין תחנות שונות אשר יקבעו את הנתונים האישיים שלכם - הדפ"ר, הפרופיל הרפואי וציון העברית.
איך תדעו לאן ללכת? תוכלו להיעזר בחיילים הלבושים באפוד צהוב - הם יעזרו לכם ולכוון אתכם לתחנה אליה תצטרכו להגיע. בנוסף לכך, יקראו לתורכם בכרזה.

אילו התאמות אקבל בצו הראשון?

1. משך הזימון: יום הצו הראשון שלכם יהיה מקוצר ככל הניתן ואורכו המשוער לא יעלה על חמש שעות, לכן חשוב להיערך לזימון עם אוכל ושתייה. 

2. ליווי הורים: תורשו להיכנס ללשכת הגיוס בליווי הורה. ההורה יוכל ללוות אתכם בעת ההמתנה לתחנות השונות וימתין מחוץ לתחנה. עם זאת, אנו ממליצים לבצע את יום הצו הראשון לבד - אנחנו מעודדים אתכם לרכוש מסוגלות, לדעת להתמודד עם היום הזה לבד ולתת אמון במערכת הצבאית. כך תוכלו להתחיל בהכנה לשירות עצמאי. גם אם אתם חוששים מלהתחיל את התהליך בלי ההורים, אל תשכחו שיש צוות שלם של חיילים בלשכת הגיוס שיודעים לתמוך בכם ולעזור לכם לפתור כל בעיה.

3. נתונים אישיים: הפרופיל הרפואי שלכם יהיה פרופיל 45 או פרופיל 64. ציון הדפ"ר שלכם ייקבע לאחר ביצוע מבחן הדפ"ר המותאם, אך מהווה רק מרכיב אחד בסך כל השיקולים לקביעת השיבוץ שלכם.

תחנות הצו הראשון המותאם:

1. ביצוע אימות נתונים ומבחן דיבור:
תחנת אימות הנתונים היא תחנה בה המאבחנת הפסיכוטכנית תאמת את נתוניכם האישיים. האימת כולל חמישה חלקים עיקריים: מעבר על פרטים אישיים, משפחה, לימודים, אמצעי תקשורת ושאלון פיזיולוגי. בסיום האימות חשוב לציין כי במידה שתרצו, תוכלו למלא את שאלון אימות הנתונים שנקרא גם "צו ברשת" באתר מתגייסים ולדלג על תחנה זו.  

מבחן דיבור בעברית קצר שיעניק לכם את ציון העברית המופיע באזור האישי שלכם באתר מתגייסים. המבחן יתרחש מול מאבחנת פסיכוטכנית בעל פה. שימו לב - מטרת המבחן היא לבדוק את רמת העברית שלכם ולכן קושי שפתי אינו פוגע בציון.

2. מבחנים פסיכוטכניים שנקראים מבחני דפ"ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני):
בתחנה זו תבצעו מבחן מותאם הכולל פרק של מבחנים צורניים שיקבעו את ציון המבחן שלכם, אותו תראו כציון דפ"ר בנתוניכם האישיים. את המבחן תעשו באופן ממוחשב. המבחן המותאם נועד לאפשר לכם להפיק את המיטב ולהתחשב בצרכים וביכולות שלכם.
לפני הכניסה למבחן תעברו הדרכה מלאה על אופן מילוי התשובות. מלבד המבחן המותאם, הנכם זכאים לתוספת זמן והפסקות. מבחן הדפ"ר אורך עד חצי שעה. 

 

 

3. בדיקות רפואיות:

בתחנה זו תעברו ועדה רפואית שתקבע את כשירותכם הרפואית לשירות. הבדיקה כוללת בדיקה מילולית בהתאם לשאלון הרפואי שמילאתם ומילא רופא המשפחה שלכם ובהתאם למסמכים הרפואיים שצירפתם וכן תיערך בדיקה פיזית על ידי הרופא. בנוסף, תעברו בדיקות כגון: ראייה, גובה, משקל ושתן. ניתן לקצר את ההליכים על ידי העלאת תוצאות בדיקת שתן כללית ובדיקת עיניים עדכנית, שתתבצענה עד שישה חודשים לפני ההתייצבות, לאתר מתגייסים. בנוסף, יש להביא את המסמכים הללו ליום ההתייצבות.

שימו לב: בדיקות רפואיות אלו כוללות בדיקות פולשניות באזורים אישיים בגוף, אנחנו ממליצים לדבר על הנושא עם ההורים שלכם כדי להיות כמה שיותר מוכנים.

בדיקות בריאות הנפש:
כחלק מהליכי הצו הראשון לקביעת הפרופיל הרפואי, תדרשו להערכת גורם בריאות הנפש- פסיכיאטר צבאי. 
בכל לשכת גיוס קיים צוות בריאות הנפש המונה: עובדים סוציאליים, פסיכולוגים קליניים ופסיכיאטרים. תהליך ההערכה על ידי הצוות מסתיים בקביעת סעיף ליקוי ופרופיל בטווח של כשירות/אי כשירות (פרופיל גיוס/פטור משירות צבאי).

4. ביצוע ראיון התרשמות:
בתחנה זו תעברו ראיון אישי בו תדרשו לספר על עצמכם ועל הרקע האישי שלכם בפני המראיין.
ראיון ההתרשמות הוא שיחה אישית (המיועדת לנשים ולגברים) שמטרתה להכיר אתכם ולספק לנו מידע על אישיותכם.
הגיעו עם מוטיבציה, ספרו על עצמכם ושתפו את המראיין בתחומי העניין שלכם. ככל שתספרו יותר בכנות, כך נוכל להתאים לכם תפקיד בצורה המיטבית וכך השירות שלכם יהיה טוב יותר.
ראיון זה מתבצע על ידי קצין בלשכה ונחשב כהתרשמות אישית בלבד, כלומר תחנה זו אינה משפיעה על נתוני האיכות שלכם. אין צורך להתכונן לראיון זה וציון הראיון אינו יופיע באתר. 

שימו לב- מכיוון שהראיון מתבצע ע"י עובד סוציאלי/קצין, לא בהכרח שהראיון יתבצע ביום הצו עצמו. 

 

במקרה שכיתתי מבצעת צו אחוד, האם אני מבצע את הצו האחוד או צו מותאם?

במידה שהינכם מותאמים לתוכנית ״תתקדמו״ וכיתתכם מבצעים צו אחוד (צו בצוותא), תוכלו להגיע איתם ולבצע את הצו המותאם. 

אנחנו מאחלים לכם המון בהצלחה, מאמינים בכם שתבצעו את הצו הראשון בצורה הטובה ביותר, ותומכים בכם לאורך כל הדרך! אנחנו רוצים לעזור לכם, המלש"בים, להביא לידי ביטוי את היכולות והמיומנויות שלכם, לתת לכם מרחב הזדמנויות ולממש את עצמכם בצורה המיטבית להיות חיילים מן המניין במערכת הצבאית.

  • {{item.value}}
    {{item.count}}

{{counter}} אנשים סימנו כי המידע עזר להם

באתי, התגייסתי, ניצחתי
הכירו את מקצוע חונך שילוב מיוחד